Odeljenje za izvršenje presuda Evropskog suda za ljudska prava savetuje i pomaže Komitetu ministara u njegovoj funkciji nadzora nad sprovođenjem presuda Suda. Takođe pruža podršku državama članicama da postignu puno, efikasno i brzo izvršenje presuda.
U skladu sa mandatom Generalnog direktorata „Ljudska prava i vladavina prava“, shodno delegaciji generalnog direktora i pod njegovim ovlašćenjem, Odeljenje za izvršenje presuda Evropskog suda za ljudska prava:
U skladu sa pravilima Komiteta ministara za nadzor nad izvršenjem presuda i dodatnim indikacijama sadržanim u njegovim metodama rada, Odeljenje obezbeđuje blisko i kontinuirano praćenje napretka izvršenja svih predmeta, bez obzira na vrstu nadzora (standardan ili pojačan).
Države članice su se obavezale da će se pridržavati pravosnažnih presuda Evropskog suda za ljudska prava (Suda) kojima se utvrđuju kršenja Evropske konvencije o ljudskim pravima (Konvencija), kao i odluka suda u kojima se uzimaju u obzir prijateljska poravnanja (videti u nastavku članove 46 i 39.4 Konvencije).
ČLAN 46
Obaveznost i izvršenje presuda
1. Visoke strane ugovornice se obavezuju da se povinuju pravosnažnoj presudi Suda u svakom predmetu u kome su stranke.
2. Pravosnažna presuda Suda se dostavlja Komitetu ministara koji nadgleda njeno izvršenje.
3. Ako Komitet ministara smatra da praćenje izvršenja pravosnažne presude otežava neki problem u vezi sa tumačenjem presude, može se obratiti Sudu radi donošenja odluke povodom pitanja tumačenja. Za odluku o obraćanju Sudu potrebna je dvotrećinska većina glasova ovlašćenih predstavnika u Komitetu.
4. Ako Komitet ministara smatra da neka visoka strana ugovornica odbija da se povinuje pravosnažnoj presudi u predmetu u kojem je stranka, on može, nakon što zvanično obavesti tu visoku stranu ugovornicu, a na osnovu odluke usvojene dvotrećinskom većinom glasova predstavnika koji sede u Komitetu, da se Sudu obrati pitanjem da li je ta visoka strana ugovornica propustila da ispuni svoju obavezu iz stava 1.
5. Ako Sud utvrdi da postoji povreda stava 1, upućuje predmet Komitetu ministara radi razmatranja mera koje treba preduzeti. Ako Sud utvrdi da stav 1. nije prekršen, vratiće predmet Komitetu ministara koji zaključuje raspravu o predmetu.
ČLAN 39
Prijateljska poravnanja
1. U svakoj fazi postupka Sud se može staviti na raspolaganje stranama u sporu kako bi se postiglo prijateljsko poravnanje zasnovano na poštovanju ljudskih prava ustanovljenih Konvencijom i protokolima uz nju.
2. Postupak koji se vodi na osnovu stava 1. poverljive je prirode.
3. Ako se postigne prijateljsko poravnanje, Sud skida predmet sa svoje liste odlukom koja sadrži kratak opis činjenica i postignutog rešenja.
4. Odluka se dostavlja Komitetu ministara koji nadgleda izvršenje odredbi prijateljskog poravnanja predviđenih odlukom.
Usvajanje neophodnih izvršnih mera nadgleda Komitet ministara Saveta Evrope, koji čine predstavnici vlada 47 država članica, uz pomoć Odeljenja za izvršenje presuda Suda (Generalni direktorat I od Ljudska prava i vladavina prava).
Države imaju zakonsku obavezu da isprave utvrđena kršenja, ali uživaju slobodu procene u pogledu sredstava koja će se koristiti. Mere koje treba preduzeti, u principu, identifikuje dotična država, pod nadzorom Komiteta ministara. Sud može pomoći u procesu izvršenja, posebno kroz proceduru pilot-presude (koja se koristi u slučaju velikih strukturalnih problema).
Mere koje treba preduzeti mogu se odnositi na pojedinačnog podnosioca zahteva ili biti opšte prirode.
Pojedinačne mereMere izvršenja moraju prvo da okončaju povredu i otklone, koliko je to moguće, njene negativne posledice po podnosioca zahteva. Ovo podrazumeva isplatu bilo kog iznosa koji je Sud dosudio kao pravičnu satisfakciju ili dogovoren između strana u prijateljskoj nagodbi. Zatezna kamata dospeva u slučaju docnje. Kada puka novčana kompenzacija ne može na adekvatan način izbrisati posledice povrede Konvencije, Komitet ministara osigurava da vlasti preduzmu bilo koje druge pojedinačne mjere koje mogu biti potrebne za otklanjanje povrede. Same presude ponekad sadrže dodatne preporuke. |
Opšte mereIzvršenje presuda takođe zahteva opšte mere za sprečavanje povreda sličnih onima koje je utvrdio Sud (bilo kroz izmene zakona, sudske prakse ili putem drugih vrsta mera). Osiguranje efikasnosti domaćih pravnih lijekova je važna briga. Tamo gde domaći organi daju direktan efekat na presude i jurisprudenciju Suda, objavljivanje i distribucija presuda, gde je to potrebno, prevedene i komentarisane, često su dovoljne da se postignu neophodne promene i da se obezbede delotvorni domaći pravni lekovi.
|
Primeri pojedinačnih mera
|
Primeri opštih mera
|
Komitet ministara obezbeđuje kontinuirani nadzor nad izvršenjem presuda i odluka Evropskog suda za ljudska prava. Predmeti ostaju pod nadzorom dok se ne preduzmu potrebne mere. Nadzor se tada završava finalnom rezolucijom.
Kada presude i odluke postanu pravosnažne, države ukazuju Komitetu ministara što je prije moguće o mjerama koje su planirane i/ili preduzete u „akcionom planu“. Kada se preduzmu sve mere, podnosi se „akcioni izveštaj”. U toku procesa supervizije, podnosioci prijava, nevladine organizacije i nacionalne institucije za unapređenje i zaštitu ljudskih prava mogu dostaviti saopštenja u pisanoj formi.
Nadzor nad usvajanjem i implementacijom akcionih planova prati novu proceduru dvostrukog koloseka od januara 2011. Većina slučajeva prati standardnu proceduru nadzora. Pojačani nadzor se koristi za slučajeve koji zahtevaju hitne pojedinačne mere ili otkrivaju važne strukturalne probleme (posebno pilot-presude) i za međudržavne predmete.
Kada je potrebno, Komitet ministara može pomoći izvršenju na različite načine, posebno kroz preporuke iznesene u odlukama i privremenim rezolucijama. Savet Evrope može da pruži državama dodatnu podršku u vidu ciljanih programa gde se to zahteva (npr. pravna ekspertiza, okrugli stolovi ili aktivnosti obuke). Podrška se takođe može pružiti preko Fonda za ljudska prava (FLJP).